Opis Projektu
Zabawa z ‘designem’ rozpoczęła się w szkole cztery lata temu, kiedy to pojawiła się zarówno wśród uczniów , jak i nauczycieli potrzeba zmian wyglądu niektórych pomieszczeń szkolnych. Dotychczas jakiekolwiek zmiany polegały na pomalowaniu ścian, najczęściej najtańszą farbą i naprawą psujących się sprzętów. W tym też czasie pojawiła się spora grupa uczniów zainteresowana współczesnym ‘designem’, na który niestety nie ma zbyt wiele miejsca w podstawach programowych zajęć artystycznych. I tak ruszył proces zmieniania przestrzeni szkolnej, który trwa do chwili obecnej i mamy nadzieję , że będzie trwał nadal. Regularnie odbywają się spotkania warsztatowe z grupą zainteresowanych uczniów, które podzielone są na zajęcia teoretyczne podczas których prezentowane są najbardziej ciekawe elementy z szeroko rozumianego pojęcia ‘Design’( historia projektowania przedmiotów użytkowych, poznanie sylwetek najwybitniejszych projektantów i najważniejszych stylów i tendencji w historii wzornictwa, poznanie przykładów dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych i pomieszczeń użytkowych itp.), jak też praktyczne, mające na celu tworzenie swoich własnych autorskich projektów. Uczestnikom projektu Art+Studio stawia się konkretne zadania : w fazie wstępnej wykonanie projektu i harmonogramu prac, w fazie właściwej wdrożenie projektu w życie. W drugiej fazie uczniowie: montują, malują, przyklejają reperują, szlifują, lakierują, przykręcają…
Obie fazy doprowadzają do powstania produktu końcowego w postaci nowego pomieszczenia szkolnego . W wyniku pracy zespołu Art+Studio w szkole powstały dwa zupełnie nowe pomieszczenia : gabinet projektowy ( Sztuka i Sztuczki ), gabinet świetlicowy połączony z biblioteką szkolną , jak też szatnia szkolna i dwa korytarze dolne. Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie w trakcie prowadzonych zajęć mają możliwość nabywania i pogłębiania swojej wiedzy z zakresu nowych technologii. Poznają nowe programy graficzne, które wykorzystują przy pracy nad swoimi projektami ( Planner 5D), robią niezłe zdjęcia, które potem obrabiają i prezentują na stworzonej stronie internetowej www.designwszkole.pl oraz Instagramie https://www.instagram.com/art_plus_studio, przygotowują logotypy do innych projektów i plakaty reklamujące szkołę. Swoją wiedzę informatyczną wykorzystali również przy opracowaniu banerów zewnętrznych szkoły, plakatów oraz nalepek w formie kart pocztowych na drzwi wszystkich szkolnych gabinetów. Unikatowy jest fakt, iż uczestnik projektu uczeń odpowiedzialny za grafikę i branding projektu, pomimo tego iż jest absolwentem naszej szkoły nadal wspiera projekt.
CELE:
- analiza pod katem estetycznym przestrzeni miejskiej, otaczającej nas architektury
- analiza materiałów graficznych
- przygotowywanie kosztorysów remontu
- układanie harmonogramu prac
- poszukiwanie najciekawszych i dostępnych finansowo rozwiązań
- współpraca z grafikiem, firmami reklamowymi
- nauka planowania przestrzennego
- próby wyjścia „poza schematy”
- nakłanianie do szukania autorskich rozwiĄzań i pomysłów, a nie tylko inspirowanie się materiałem znalezionym w internecie
- umiejętność przetrząsania strychów, komórek i piwnic w celu poszukiwania skarbów wykorzystywanych do dekoracji wnętrz
- korzystanie z pomocy rzemieślników np: tapicera, zakładu naprawy rowerów
- wskazanie, iż na wystrój wnętrz wpływają trendy kulturowe
- zabawa formą, kształtem, fakturą i kolorem
- konfrontacja z porażką – To nie ten kolor!
- zderzenie z rzeczywistością – czyli, dlaczego klej montażowy nie trzyma liter 3 D a silikon łazienkowy tak.
- przewidzenie zachowań odbiorców – czyli, jak zamocować trampki na suficie, aby nie spadły nikomu na głowę
- dostarczenie uczniom wzorów nowoczesnej edukacji, dobrego wzornictwa
- trenowanie wyobraźni
- poznanie historii projektowania przedmiotów użytkowych
- poznanie sylwetek najwybitniejszych projektantów i najważniejszych stylów i tendencji w historii wzornictwa
- poznanie przykładów dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych i pomieszczeń użytkowych
- rozwój praktycznych umiejętności oraz poznanie warsztatu pracy projektanta
- poznanie dziedzictwa kulturowego zawierającego różnorodne formy użytkowe i rozwiązania przestrzeni wspólnej
Zespół
- Anna Rzepa – Gimnazjum nr 1 – Lębork
- Barbara Cieślak – Gimnazjum nr 1, Szkoła Podstawowa nr 1 – Lębork
- Anna Zdończyk
- Izabela Woszczyło
- Kazimierz Zając
- Katarzyna Wróblewska – Kurzydło
- Joanna Nowicka Młyńska
- Dorota Przychoda – Bonenberg
Członkowie projektu:
- Mikołaj Galant
- Judyta Skrzyńska
- Michał Kropidłowski
- Nikola Barańska
- Paulina Pyrcha
- Marta Zanewycz
- Klaudia Zajaczkowska
- Karolina Lewandowska
- Wiktoria Nowak
- Jakub Wiśnik
- Adrian Stawicki – opiekun
- Jakub Groth
- Jakub Kolasa
- Julia Kilanowska
- Klaudiusz Dargacz
- Zuzanna Worotyńska
- Aleksandra Potrykus
- Jakub Gierszewski
- Kacper Gańcza
- Aleksandra Becker
- Konrad Bogusław
- Kacper Pędzisz
- Patryk Wojtas
- Maksymilian Damaszke
Nagrody
2 Nagroda