Co robimy?

Podczas naszej prezentacji uświadamiamy odbiorców o faktycznym poziomie AI, który jest znacznie bardziej zaawansowany niż się może wydawać np. (myśliwce w pełni sterowane przez AI). Rozpatrujemy zalety i możliwości jakie sztuczna inteligencja niesie ze sobą – nie tylko w edukacji. Sporą część prezentacji poświęcamy także zagrożeniom, o których bardzo wielu użytkowników AI nie jest świadomych. Przykładowo, sztuczna inteligencja jest w stanie rozpoznać nasze wierzenia, poglądy polityczne oraz orientację seksualną, analizując jedynie zdjęcia naszej twarzy. Robi to aż z 91% poprawnością, według danych z 2017 roku, co w świecie sztucznej inteligencji jest już prehistorią. Nasze szkolenie zawiera interaktywne elementy np. robotyczną fokę ,,Paro” stosowaną w terapii, którą nauczyciele mogą fizycznie pogłaskać.

Jak to robimy?

Jeździmy na wykłady oraz konferencje, analizujemy podcasty i wywiady, w których biorą udział najsłynniejsze nazwiska ze świata AI, m.in. prof. Michał Kosiński, prof. Andrzej Dragan, prof. Aleksandra Przegalińska czy prof. Włodzisław Duch. Konsultujemy się ze studentami kierunków związanych z AI oraz na bieżąco śledzimy nowinki ze świata sztucznej inteligencji. Dzięki temu, że de facto dorastamy razem z AI i poznajemy ją empirycznie, odrabiając prace domowe, a nie prowadząc nad nią wyłącznie badania naukowe, potrafimy przekazać informacje na jej temat w prosty, przejrzysty i przystępny sposób. Opowiadamy o sztucznej inteligencji w oparciu o konkretne przypadki. Nie korzystamy z technicznego słownictwa, ale opieramy się na sprawdzonych badaniach i statystykach.

 

Dlaczego uczniowie opowiadają nauczycielom o AI?

Edukacja wymaga zmian.

 

Jedną z nich jest reformacja w relacji uczeń-nauczyciel.

 

Dopiero od około roku obserwujemy tendencję, że rola nauczyciela nie ogranicza się już głównie do jednostronnego przekazywania wiedzy. Zmiana tego myślenia, która zachodzi w edukacji, pozwala na tworzenie relacji opartych na współpracy. Nasza szkoła (III LO w Gdyni) m.in poprzez 3-LAB, szkolną pracownię innowacji, robi to od lat, dając uczniom ,,miejsce przy stole’’. Realizujemy swoje projekty we współpracy z dorosłymi, którzy wreszcie chcą nas słuchać i pracować z nami na zasadach partnerstwa.

 

Internet, technologia i AI jest naszym światem.

W przeciwieństwie do znacznej większości nauczycieli, nie znamy świata bez internetu, urodziliśmy się z elektroniczną smyczą. Z tego powodu postanowiliśmy opowiedzieć nauczycielom o naszej normalności, czyli rzeczywistości sztucznej inteligencji, w którym poruszamy się od najmłodszych lat. O sztucznej inteligencji opowiadamy jako osoby, którym przychodzi to tak naturalnie, jak używanie sztućców.

Co osiągnęliśmy?

Nasz projekt otrzymał laury konkursu ,,Projektanci Edukacji’’ organizowanego przez Nową Erę.

 

Udało się nam już przeprowadzić szkolenia m.in. dla wszystkich dyrektorów gdyńskich i słupskich szkół. Łącznie było to ponad 250 osób.

 

Stworzyliśmy także kodeks etycznego korzystania z AI w szkołach. Zależy nam aby szkoły nie zakazywały korzystania ze sztucznej inteligencji, lecz pokazały uczniom jak mądrze i etycznie ją wykorzystać. Kodeks jest pierwszym krokiem do skutecznego wprowadzenia AI do szkół.

 

Napisaliśmy też raport, który podsumowuje prezentację i pełni rolę study guide’a, dzięki czemu nasi odbiorcy po zakończeniu spotkania, otrzymają skondensowaną wiedzę, notatki oraz przewodnik, jak korzystać z ogólnodostępnych modeli sztucznej inteligencji. Spotkaliśmy się ze znakomitym odbiorem i powstały już o nas pierwsze artykuły; na samym dole przesyłamy Pani jednego z nich.

 

Nawiązaliśmy współpracę z UNICEF Polska

 

Dlaczego jesteśmy innowacyjni?

Nie ma na rynku podobnego w pełni darmowego szkolenia, które w tak szczegółowy, holistyczny i jednocześnie przejrzysty sposób przybliża tematykę sztucznej inteligencji (AI); zależy nam na tym, aby prezentacja była zrozumiała dla kogoś, kto pierwszy raz zetknął się z terminem AI, jak i dla osób, które regularnie korzystają z narzędzi AI i mają stosunkowo dużą wiedzę w tym zakresie. Ponadto, odwracając rolę nauczyciela i ucznia, przełamujemy pewien utarty schemat i dzielimy się naszą perspektywą, która – jak wspomniałyśmy wyżej, – może okazać się szczególnie istotna w tym temacie.

Co dalej?

Planujemy poszerzać naszą działalność, o stworzenie kolejnych prezentacji m.in na tematy: transhumanizmu, metaverse, zdrowia psychicznego dzieci w świecie technologii.

Galeria

Contact

Pracownia innowacji III LO

Operujemy w przestrzeni, w której nowych rozwiązań jeszcze nie ma, a stare są nieaktualne.

idee, zespoły, procesy i rozwiązania.

Contact