Pan Stanisław czyli Szkoła w kosmosie
Projekt popularno-naukowy „Pan Stanisław – szkoła w kosmosie” realizowany był w Gimnazjum nr 1 w Lęborku przez trzy lata począwszy od września 2013 roku . Dlaczego Pan Stanisław? Bo nazwa LEM została już zarezerwowana dla pierwszego polskiego satelity wyniesionego na orbitę. W programie brali udział uczniowie, którzy we wrześniu 2013 roku znaleźli się w klasie pierwszej gimnazjum oraz naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych. Projekt wspierany był technologicznie przez firmę Microsoft. Głównym założeniem projektu było skonstruowanie we współpracy z naukowcami z Centrum Badań Kosmicznych satelity i wyniesienie go w przestrzeń kosmiczną w celu analizy problemu usuwania śmieci z orbity. W ciągu trwania projektu realizowano szereg działań mających na celu przygotowanie uczniów do spotkań z naukowcami i współuczestniczenia w budowie satelity. Do najważniejszych przeprowadzonych działań należą;
· obserwowanie planet i gwiazd za pomocą teleskopów
· udział w telekonferencji NASA dotyczącej misji Cassini
· wizyta w instytucie sejsmologicznym Instytutu Geofizyki i Polskiej Akademii Nauk
· zwiedzanie przenośnego planetarium znajdującego się w Książu
· udział w konkursie NASA
· dwukrotne uczestniczenie w zajęciach w planetarium · założenie bloga projektu www.panstanislaw.edu.pl
· obserwacja startu polskiego satelity LEM
· uczestniczenie w transmisji online z pracownikami naukowymi CBK w Borówcu, transmisja organizowana była za pomocą platformy Eduscience
· oglądanie online ISS ( Międzynarodowej Stacji Kosmicznej )
· wysłanie życzeń urodzinowych z okazji 15 urodzin ISS
· dwukrotne uczestniczenie w zajęciach warsztatowych z projektowania i programowania robotów
· Pan Stanisław – kosmiczny happening szkolny ( miejsce happeningu-szatnia szkolna )
· spotkanie w CBK dotyczące budowy satelity
· spotkanie online z sympatykiem projektu, który miał możliwość bezpośredniego kontaktu z Neilem Armstrongiem – pierwszym człowiekiem na księżycu
· otrzymanie z NASA profesjonalnych materiałów dotyczących kosmosu, ekspozycja ich dla społeczności szkolnej
· przygotowanie aplikacji związanych z eksperymentami będącymi celem misji
· przygotowanie reflektorów, testowanie, naklejanie na ścianki
· prace konstrukcyjne w zespołach; naukowcy – uczniowie na terenie Centrum Badań Kosmicznych
· analiza materiału z teleskopu robiącego zdjęcia Ziemi
· uczestnictwo w Międzynarodowym Dniu Astronautyki
· obserwacja gwiazd i planet przez teleskopy, zajęcia i wykłady dotyczące kosmosu
· uczestnictwo w zajęciach z optyki falowej zorganizowanych przez wykładowców Uniwersytetu Gdańskiego
· Glob at night – polowanie na gwiazdy
· przeprowadzenie zajęć rozszerzających wiedzę w temacie projektu
· lot symulatorem myśliwca F-16
· wycieczka do Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu – wizyta w obserwatorium składającym się z laboratorium czasu i częstotliwości, laboratorium Global Navigation Satellite Systems (GNSS) oraz stacji laserowej
· wykonanie modelu satelity
· sprawdzanie retroreflektorów i wyrzutnika ogona
· wyjazd do centrum Badań Kosmicznych w Warszawie
· wykonywanie prób mikrobiologicznych z użyciem niesporczaków
· próba balonowa
· budowa modelu satelity
· stały kontakt z naukowcami uczestniczącymi w projekcie i szereg zajęć warsztatowych
· wizyty w ośrodkach naukowych
· współpraca z firmą komputerową Microsoft
· prowadzenie na bieżąco i uatrakcyjnianie strony internetowej projektu
Cel główny projektu: znalezienie rozwiązania problemu utylizacji śmieci w kosmosie oraz wypromowanie polskiej edukacji na świecie. Poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów gimnazjum do stopnia umożliwiającego budowę satelity, oraz wysłanie go na orbitę. Satelita spełniać będzie pionierską rolę w próbach systemu deorbitacji. Nastąpi próba dokonania spowolnienia satelity przy pomocy nieskomplikowanego urządzenia jakim jest ogon. „ Pan Stanisław” to pionierski projekt w dziedzinie „sprzątania śmieci”, testujący metodę usuwania śmieci z orbity.
Cele szczegółowe:
– poszerzenie wiedzy i kompetencji kluczowych uczniów z zakresu teorii optyki falowej, astronomii, popularno – naukowej wiedzy o kosmosie
– wdrażanie przy pomocy Microsoft aplikacji niezbędnych do obsługi informatycznej projektu
– rozwijanie uczniowskich pasji w zakresie eksperymentowania: podczas budowy prototypu satelity, prób balonowych wyniesienia satelity oraz prób ze spolaryzowanymi pryzmatami i folią polaryzacyjną
– umożliwienie uczniom, za pomocą narzędzi Microsoft, bezpośredniego kontaktu z kadrą naukową CBK w formie spotkań indywidualnych oraz telekonferencji
– uczestniczenie w wyjazdach dydaktyczno – warsztatowo – badawczych w celu konstruowania satelity oraz zapoznania się ze specyfiką pracy lasera
– poszerzenie wiedzy uczniów o niesporczakach (modelowe mikroorganizmy stosowane do badań astrobiologicznych) oraz przeprowadzenie z ich użyciem eksperymentu balonowego
– analiza problemu dotyczącego odpadów kosmicznych