Opis Projektu - edycja I
Pan Stanisław czyli Szkoła w kosmosie
Projekt popularno-naukowy „Pan Stanisław – szkoła w kosmosie” realizowany był w Gimnazjum nr 1 przez koordynatorkę 3LAB, podczas jej pracy w Lęborku przez trzy lata począwszy od września 2013 roku . Dlaczego Pan Stanisław? Bo nazwa LEM została już zarezerwowana dla pierwszego polskiego satelity wyniesionego na orbitę. W programie brali udział uczniowie, którzy we wrześniu 2013 roku znaleźli się w klasie pierwszej gimnazjum oraz naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych. Projekt wspierany był technologicznie przez firmę Microsoft. Głównym założeniem projektu było skonstruowanie we współpracy z naukowcami z Centrum Badań Kosmicznych satelity i wyniesienie go w przestrzeń kosmiczną w celu analizy problemu usuwania śmieci z orbity. W ciągu trwania projektu realizowano szereg działań mających na celu przygotowanie uczniów do spotkań z naukowcami i współuczestniczenia w budowie satelity. Do najważniejszych przeprowadzonych działań należą;
- obserwowanie planet i gwiazd za pomocą teleskopów
- udział w telekonferencji NASA dotyczącej misji Cassini
- wizyta w instytucie sejsmologicznym Instytutu Geofizyki i Polskiej Akademii Nauk
- zwiedzanie przenośnego planetarium znajdującego się w Książu
- udział w konkursie NASA
- dwukrotne uczestniczenie w zajęciach w planetarium · założenie bloga projektu www.panstanislaw.edu.pl
- obserwacja startu polskiego satelity LEM
- uczestniczenie w transmisji online z pracownikami naukowymi CBK w Borówcu, transmisja organizowana była za pomocą platformy Eduscience
- oglądanie online ISS ( Międzynarodowej Stacji Kosmicznej )
- wysłanie życzeń urodzinowych z okazji 15 urodzin ISS
- dwukrotne uczestniczenie w zajęciach warsztatowych z projektowania i programowania robotów
- Pan Stanisław – kosmiczny happening szkolny ( miejsce happeningu-szatnia szkolna )
- spotkanie w CBK dotyczące budowy satelity
- spotkanie online z sympatykiem projektu, który miał możliwość bezpośredniego kontaktu z Neilem Armstrongiem – pierwszym człowiekiem na księżycu
- otrzymanie z NASA profesjonalnych materiałów dotyczących kosmosu, ekspozycja ich dla społeczności szkolnej
- przygotowanie aplikacji związanych z eksperymentami będącymi celem misji
- przygotowanie reflektorów, testowanie, naklejanie na ścianki
- prace konstrukcyjne w zespołach; naukowcy – uczniowie na terenie Centrum Badań Kosmicznych
- analiza materiału z teleskopu robiącego zdjęcia Ziemi
- uczestnictwo w Międzynarodowym Dniu Astronautyki
- obserwacja gwiazd i planet przez teleskopy, zajęcia i wykłady dotyczące kosmosu
- uczestnictwo w zajęciach z optyki falowej zorganizowanych przez wykładowców Uniwersytetu Gdańskiego
- Glob at night – polowanie na gwiazdy
- przeprowadzenie zajęć rozszerzających wiedzę w temacie projektu
- lot symulatorem myśliwca F-16
- wycieczka do Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu – wizyta w obserwatorium składającym się z laboratorium czasu i częstotliwości, laboratorium Global Navigation Satellite Systems (GNSS) oraz stacji laserowej
- wykonanie modelu satelity
- sprawdzanie retroreflektorów i wyrzutnika ogona
- wyjazd do centrum Badań Kosmicznych w Warszawie
- wykonywanie prób mikrobiologicznych z użyciem niesporczaków
- próba balonowa
- budowa modelu satelity
- stały kontakt z naukowcami uczestniczącymi w projekcie i szereg zajęć warsztatowych
- wizyty w ośrodkach naukowych
- współpraca z firmą komputerową Microsoft
- prowadzenie na bieżąco i uatrakcyjnianie strony internetowej projektu
Cel główny projektu: znalezienie rozwiązania problemu utylizacji śmieci w kosmosie oraz wypromowanie polskiej edukacji na świecie. Poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów gimnazjum do stopnia umożliwiającego budowę satelity, oraz wysłanie go na orbitę. Satelita spełniać będzie pionierską rolę w próbach systemu deorbitacji. Nastąpi próba dokonania spowolnienia satelity przy pomocy nieskomplikowanego urządzenia jakim jest ogon. „ Pan Stanisław” to pionierski projekt w dziedzinie „sprzątania śmieci”, testujący metodę usuwania śmieci z orbity.
Cele szczegółowe:
- poszerzenie wiedzy i kompetencji kluczowych uczniów z zakresu teorii optyki falowej, astronomii, popularno – naukowej wiedzy o kosmosie
- wdrażanie przy pomocy Microsoft aplikacji niezbędnych do obsługi informatycznej projektu
- rozwijanie uczniowskich pasji w zakresie eksperymentowania: podczas budowy prototypu satelity, prób balonowych wyniesienia satelity oraz prób ze spolaryzowanymi pryzmatami i folią polaryzacyjną
- umożliwienie uczniom, za pomocą narzędzi Microsoft, bezpośredniego kontaktu z kadrą naukową CBK w formie spotkań indywidualnych oraz telekonferencji
- uczestniczenie w wyjazdach dydaktyczno – warsztatowo – badawczych w celu konstruowania satelity oraz zapoznania się ze specyfiką pracy lasera
- poszerzenie wiedzy uczniów o niesporczakach (modelowe mikroorganizmy stosowane do badań astrobiologicznych) oraz przeprowadzenie z ich użyciem eksperymentu balonowego
- analiza problemu dotyczącego odpadów kosmicznych
Opis projektu - edycja II
Od wrzesnia 2016 do grudnia 2019 roku czternastka uczniów Gimnazjum nr 1 w Lęborku (obecnie Szkoła Podstawowa w Lęborku) brała udział w II edycji szkolnego projektu popularyzującego wiedzę o Kosmosie “Pan Stanisław czyli szkoła w Kosmosie” autorstwa i koordynacji Anny Rzepy i Barbary Cieślak przy współpracy nauczycieli Gimnazjum nr 1, oraz naukowców, instytucji, fundacji, podmiotów prywatnych oraz przyjaciół młodzieży.
Na uwagę zasługuje fakt, że projekt jest kontynuacją I edycji z 2013 roku, realizowanej z uczniami rocznika 2000 r. Projekt był wielokrotnie nagradzany oraz przedstawiany na konferencjach krajowych i międzynarodowych.
Elementy projektu związane z popularyzacją wiedzy o kosmosie, namierzaniem satelity PW SAT 2 oraz misją w habitacie kosmicznym i oraz promocją tej misji w ESA realizowane były we współpracy z uczniami III LO w Gdyni. Dodatkowo uczniowie obydwu szkół mieli możliwość spotkania się na warsztatach z zespołem PW SAT 2 w Warszawie.
II edycja projektu ze względu na specyfikę, związaną z faktem, że został stworzony na potrzeby kręcenia filmu dokumentalnego “Nieletni inżynierowie” firmy Mediolia, została podzielony na dwie sekcje;
a) popularno – naukową, w skład której wchodziła:
- Symulacja misji księżycowej “Youth for the moon” w habitacie Lunares. Była to pierwsza w Europie Edukacyjna Misja Kosmiczna, autorstwa dr. Agaty Kołodziejczyk (pracującej podczas trwania eksperymentu w Europejskiej Agencji Kosmicznej)
- Współpraca z zespołem Pani Inny Uwarowej PW SAT 2, w ramach której uczniowie mogli zbudować prosty model żagla, korzystając ze wskazówek naukowców z Politechniki Warszawskiej
- Próba stratosferyczna w Centrum Badan Kosmicznych w Borowcu i testowanie modelu żagla (za proces odpowiadali: Pan Paweł Lejba Kierownik Centrum Badan Kosmicznych w Borówcu, Maciej Jakimiec Fundacja Copernicus Project, Grzegorz Daszykowski PW SAT2)
- Budowa zaawansowanej infrastruktury oraz namierzanie radiowe satelity PW- SAT 2, po wysłaniu go na orbitę.
b) fabularną realizowaną na potrzeby filmu zawierającą:
- HUET – szkolenie i ucieczkę z trenażera tonącego śmigłowca https://www.youtube.com/watch?v=hHN1uQjHDjU
- Ćwiczenia na symulatorze łodzi zrzutowej https://www.youtube.com/watch?v=hHN1uQjHDjU
- Symulacje na mostku kapitańskim
- Loty w tunel aerodynamicznym Freeflycentre w Lesznie https://www.youtube.com/watch?v=n9KPpc9nD00
(Pierwsze trzy szkolenia sekcji fabularnej organizowane były przez kpt. Mirosława Orzeszka ze Szkoły Morskiej w Gdyni)
Wszystkie działania popularyzatorskie jak i związane częścią fabularną, były możliwe tylko z jednego powodu, młodzi ludzie mieli niewiarygodne szczęście trafiając na wszystkich tych, którzy podzielili się z nimi swoja pracą i przede wszystkim ofiarowali im swój wolny czas.
Przepięknie dziękujemy Wszystkim wymienionym przyjaciołom młodzieży.
Za pomoc w przygotowaniu grafik, materiałów brandingowych oraz filmów dziękujemy Adrianowi Stawickiemu.
Bardzo dziękujemy Lucynie Racis, Izie Woszczyło, Iwie Arendt, Kasi Kurzydło, Wiesławie Rutkiewicz za pomoc, wsparcie oraz wysoką etykę zawodową.
Ania Rzepa i Basia Cieślak
Status: Zakończony
Zespół I edycja
- Anna Rzepa – w trakcie trwania projektu nauczycielka Gimnazjum nr 1 w Lęborku, od stycznia 2017 współpracująca z III LO w Gdyni, obecnie pracownia innowacji III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej w Gdyni, Ambasador ESERO
- Barbara Cieślak – nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 1 w Lęborku
Członkowie projektu:
- Gwiazda Jakub
- Halas Agata
- Jankowski Sebastian
- Kafarski Michał
- Kardas Ewa
- Kos Jakub
- Koszałka Paweł
- Krefft Kordian
- Łukaszewicz Michał
- Malek Radosław
- Nastaj Radosław
- Pawelczyk Jakub
- Pierkarski Jakub
- Pobrucki Michał
- Sawoniuk Przemysław
- Schulz Błażej
- Stolarczyk Marcin
- Walkusz Jakub
- Walkusz Jonatan
- Wardyn Aleksander
- Warmbier Karol
- Węgrzynek Jakub
- Zaręba Paweł
- Zieliński Krzysztof
- Drewczyński Aleksander
Zespół II edycja
- Anna Rzepa – w trakcie trwania projektu nauczycielka Gimnazjum nr 1 w Lęborku, od 2017 w III LO w Gdyni, obecnie pracownia innowacji III Liceum
Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej w Gdyni, Ambasador ESERO - Barbara Cieślak – nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 1 w Lęborku
Film: “Nieletni inżynierowie” Mediolia (Aleksandra i Mirosław Skowron)
Członkowie projektu:
- Agata Steciuk
- Amelia Mielewczyk
- Kacper Dąbrowa
- Filip Erni
- Dobrosław Knut
- Klaudia Majewska
- Emiliya Negrya
- Milena Nema
- Szymon Malek
- Piotr Tasior
- Kinga Kuczwalska
- Alicja Gajda
- Agnieszka Miks
Osoby Wspierające i Eksperci edycja I
Osoby wspierające:
- Maciej Barański – Dyrekcja Gimnazjum nr 1
- Andrzej Płocharski -Nauczyciel fizyki Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Adrian Stawicki – Absolwent Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Ignacy Rejmak – Nauczyciel fizyki Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Izabella Woszczyło – Nauczyciel matematyki Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Lucyna Racis -Nauczycielka geografii Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Iwy Arendt – Nauczycielka biologii Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Katarzyna Kurzydło – Nauczycielka j. niemieckiego Gimnazjum nr 1 w Lęborku
Eksperci:
- Tomasz Zawistowski w trakcie projektu kierownik programu Brite.pl, pracownik Centrum Badań Kosmicznych w Warszawie,
obecnie Creotech - dr Paweł Lejba – Dyrektor Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu
- Maciej Jakimiec – Prezes Fundacji Copernicus Project
- Inna Uwarowa – koordynatorka projektu PW SAT 2
- dr Adam Nawrot – fundacja for Science
- dr Krzysztof Zawierucha – UAM Poznan
- Tomasz Kozar – Microsoft
- dr Agata Kołodziejczyk – UJ Kraków
- Sylwia Frączkowska – Microsoft
Osoby Wspierające i Eksperci edycja II
Osoby wspierające:
- Grażyna Ruszkowska – Dyrekcja Gimnazjum nr 1
- Ewa Magott -Dyrekcja Społecznego Gimnazjum Językowego
- Adrian Stawick – Absolwent Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Ignacy Rejmak – Nauczyciel fizyki Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Izabella Woszczyło – Nauczyciel matematyki Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Lucyna Racis -Nauczycielka geografii Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Iwy Arendt – Nauczycielka biologii Gimnazjum nr 1 w Lęborku
- Katarzyna Kurzydło – Nauczycielka j. niemieckiego Gimnazjum nr 1 w Lęborku
Eksperci:
- Tomasz Zawistowski w trakcie projektu kierownik programu Brite.pl, pracownik Centrum Badań Kosmicznych w Warszawie,
obecnie Creotech - dr Paweł Lejba – Dyrektor Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu
- Maciej Jakimiec – Prezes Fundacji Copernicus Project
- Inna Uwarowa – koordynatorka projektu PW SAT 2
- Grzegorz Daszykowski PW SAT 2 /współpraca z uczniami, osoba pozyskana
przez p. Skowron/ - Michał Gumiela PW SAT 2 /namierzanie radiowe satelity/
- Matt Harasymczuk – w trakcie trwania projektu pracownik Europejskiej Agencji Kosmicznej, obecnie szef wyszkolenia
astronautów Analog Astronaut Training Center - dr Agata Kołodziejczyk – Autor i koordynator misji “ Youth for the moon”w trakcie
projektu pracownik Europejskiej Agencji Kosmicznej, obecnie dyrektor do spraw naukowych Analog Astronaut
Training Center - kpt. ż.w. Alfred Naskręt – Dyrektor Szkoły Morskiej Gdyni
- kpt. mar. Mirosław Orzeszek -Instruktor nurkowania, pracownik naukowy Szkoły Morskiej w Gdyni
- Dariusz Mankiewicz – Koordynator “Per radio ad Astra”
- Morski Klub Łączności SZKUNER
Nagrody i wyróżnienia podczas trwania projektu
1. | Laureat ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą” – | Nowa Era / zespół |
2. | Laureat ( I miejsce ) Ogólnopolski Konkurs Inzynierii Kosmicznej „ Cansat w systemie canduino” | CBK Warszawa
Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika |
3. | III miejsce zespołowo „ Cansat w systemie canduino” | CBK Warszawa
Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika |
4. | III miejsce w konkursie na stworzenie aplikacji konkursowej z zastosowaniem obliczeń z chmury w systemach kosmicznych – „ Near Space” | Microsoft – Adrian Stawicki |
5. | Wyróżnienie ( 5 miejsce)
– Iteraktywny produkt IT – promocja i branding projektu |
Akademia Morska Szczecin Adrian Stawicki |
6. | Wyróżnienie w kategorii wkład i zaangażowanie w tworzeniu kosmicznych projektów edukacyjnych | Marszałek Województwa Małopolskiego – Jacek Krupa – Anna Rzepa |
7. | Wyrazy uznania oraz podziękowanie Marszałka Województwa Pomorskiego Pana Mirosław Struk za wkład i zaangażowanie e edukację popularyzującą kosmos | Marszałek Województwa Pana Mirosława Struk
Burmistrz Miasta Leborka – W. Namyśak Zastępca burmistrza Miasta p. Alicja Zajaczkowska– Anna Rzepa/ Barbara Cieślak |
8. | Laureat ogólnoświatowy – uzyskanie w USA międzynarodowego tytułu Expert Educators Microsoft | Microsoft – ( zaliczenie do grona 800 najbardziej innowacyjnych nauczycieli na świecie)
Anna Rzepa/Barbara Cieślak |
9. | Podziękowanie za pomoc przy projekcie „Subiective time perception in extrem enviroments” | Europejska Agencja Kosmiczna
Anna Rzepa/ Barbara Cieślak |
10 . | Podziekowanie za organizację i udział w pierwszej w Europie edukacyjnej misji „ Yoth for moon” organizowanej z Europejską Agencja Kosmiczną | ESA/ Space Garden
Anna Rzepa/ Barbara Cieslak |
11. | Wygrana w konkursie aplikacyjnym na tytuł Ambasadora „ESERO” – projektu popularyzującego kosmos, Europejskiej Agencji Kosmicznaej | ESA/CNK/ Anna Rzepa |
12. | Udział w komitecie doradczym ESERO | Anna Rzepa |