Geneza Projektu

  • Od siedmiu lat w III LO w Gdyni oraz Gimnazjum nr 1 w Lęborku, realizowany był projekt ART + Studio, podczas którego uczniowie wraz z nauczycielami projektowali i wykonywali szkolne wnętrza (w Gimnazjum nr 1 motywem przewodnim był rower) 
  • W Gdyńskiej Trójce  motywem inspirujacym były – sztuka i muzea w Polsce oraz na świecie, a sam projekt nazwano ” Kierunek Zwiedzania” 
  • Zauważyliśmy, że w wyniku prac projektowych uczniowie nabywają unikatowe kompetencje, uczą się pracy zespołowej oraz podstaw projektowania przestrzeni, a ulepszone miejsca zaskakiwały estetyką, oryginalnością, kształtując tym samym poczucie estetyki pośród społeczności szkolnej. 
  • Co ciekawe, nawet po latach nie ulegają one zniszczeniu;  inni uczniowie bardziej szanują wnętrza, które wykonali ich koledzy i koleżanki. To właśnie w tych miejscach z przyjemnością spędzają oni czas, a one same są tłem do wielu filmów, zdjęć i prezentacji o szkole. 

 

W pracy dyplomowej „Art Ups!” autorstwa E. Chudeckiej, Z. Jaszczuk, A. Nowakowskiej, A. Czyż  oraz A. Rzepy, analizującej między innymi potrzebę przebywania w kreatywnej przestrzeni w szkole, autorki przeprowadziły badania w placówkach edukacyjnych – w tym w III LO w Gdyni. Wynika z nich potrzeba przebywania we wspólnych , estetycznych i poszerzających horyzonty miejscach w szkołach. 

Sami uczniowie, wypowiadając się o ciekawych i inspirujących przestrzeniach wskazują na gdyńskie restauracje. 

Dlaczego nie mogą to być gdyńskie szkoły? 

Dlaczego muzea świata, a nie nasze gdyńskie ? 

Odpowiadając sobie na to pytanie, dzięki pomocy Pana Bartosza Przybyciela z Wydziału Edukacji Miasta Gdyni, do współpracy zaprosiliśmy Muzeum Miasta Gdyni oraz dzięki otwartości i przychylności Dyrekcji – Pani Karin Moder, wspólnie stworzyliśmy projekt dwumodułowy  składający się z etapu warsztatów kreatywnych oraz etapu realizacyjnego. 

 

Naszym celem, oprócz ciekawie zaprojektowanej oraz zmienionej przestrzeni jest stworzenie kompletu materiałów, na bazie których zainteresowane szkoły mogłyby wprowadzić metamorfozy na swoich korytarzach. 

Cele i rezultaty projektu

  1. Cele projektu: 
  • synergia pomiędzy ośrodkami kultury i edukacji w Miasta Gdynia
  • wspólne wypracowanie założeń, modelu oraz strategii projektu
  • przekrojowe zaangażowanie  społeczności szkolnej w tworzenie oraz realizację projektu
  • możliwość sprawcza młodzieży na tworzenie przestrzeni wokół siebie
  • realny wpływ na interesy szkoły
  • kształtowanie poczucia estetyki
  • rozwijanie kreatywności uczestników projektu 
  • rozwijanie świadomości na temat otaczającej przestrzeni i środowiska
  • kształtowanie umiejętności sprawnej pracy w grupie
  • analiza pod kątem estetycznym przestrzeni miejskiej i otaczającej nas architektury
  • nauka planowania przestrzennego, próby wyjścia „poza schematy”
  • wskazanie, iż na wystrój wnętrz wpływają trendy kulturowe
  • poznanie dziedzictwa kulturowego zawierającego różnorodne formy użytkowe i rozwiązania przestrzeni wspólnej
  • dostarczenie uczniom wzorów nowoczesnej edukacji, dobrego wzornictwa
  • poznanie warsztatu pracy projektanta
  • zwrócenie uwagi na pracę rzemieślników
  • nakłanianie do szukania autorskich rozwiązań i pomysłów, a nie tylko inspirowanie się materiałem znalezionym w internecie
  • trenowanie wyobraźni
  • poznanie przykładów dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych i pomieszczeń użytkowych rozwój praktycznych umiejętności

 

2. Rezultaty projektu: 

  • praca wykonana przez rówieśników jest odbierana pozytywnie i podlega większej dbałości o jej zachowanie
  • wzmożenie zainteresowania uczestników projektu dziedzictwem, sztuką oraz kulturą regionu, kraju i świata
  • wydanie publikacji dotyczącej metodyki metamorfozy wnętrz szkolnych
  • dzielenie się dobrą praktyką
  •  zaangażowanie w projekt oraz współpraca na poziomie partnerskim pomiędzy uczniami, pracownikami Muzeum Miasta Gdyni, nauczycielami, kierownikiem administracyjnym szkoły, rodzicami
  • przygotowanie koncepcji metamorfozy holu szkolnego
  • układanie harmonogramu prac zespołów
  • poszukiwanie najciekawszych i dostępnych finansowo rozwiązań
  • przygotowanie kosztorysów remontu
  • wdrożenie i realizacja metamorfozy
  • współpraca z grafikiem, firmami reklamowymi
  • korzystanie z pomocy rzemieślników

Przebieg projektu

Projekt podzielony jest na dwa moduły: warsztatowy i realizacyjny

 

  1. Moduł warsztatowy

Warsztaty bazowe:

  1. Warsztaty przekrojowe z architektury  (wpływ i rola przestrzeni/architektury w życiu człowieka)
  2. Warsztaty z aranżacji i projektowanie wnętrz (aranżacja przestrzeni;  jak zaprezentować projekt/koncepcję tak aby ją sprzedać – kolaże, wizualizacje, prezentacje;  jak pogodzić wizję projektanta z wymaganiami i oczekiwaniami zleceniodawcy/osoby zainteresowanej; jak tworzyć projekt spójny z otoczeniem; jak wybierać i łączyć sztukę z wnętrzem; rola i dobór kolorów w przestrzeni)
  3. Warsztaty z wizualnej komunikacji w zespole 

 

2. Warsztaty uzupełniające

  1. Projektowanie mebli 
  2. Design w przestrzeni publicznej i lettering 
  3. Warsztaty z rozumienia i psychologii przestrzeni 
  4. Zrównoważony design – równowaga między designem a naturą 

 

W trakcie trwania projektu na bieżąco są prowadzone prace nad publikacją

Zespół

Muzeum Miasta Gdyni 

  • Dyrekcja Muzeum Miasta Gdyni –  współautor pomysłu – Karin Moder 
  • kierownik Ośrodka Edukacji Muzeum Miasta Gdyni – Tomasz Sosnowski  
  • koordynatorka projektu z ramienia MMG, specjalistka ds. edukacji – Patrycja Wójcik  
  • współkoordynatorka projektu z ramienia MMG, specjalistka ds. edukacji – Olga Lewandowska 

 

Gdyńska Trójka: 

  • Dyrektor – Małgorzata Szymańska – Pancewicz 
  • Koordynator oraz współautor pomysłu: Anna Rzepa 
  • Współpraca z Samorządem Uczniowskim – Małgorzata Olszowa 
  • Finanse i logistyka: Marta Mąkosa 
  • Publikacja i promocja:  Bożena Chmielińska 
  • Kierownik Administracyjny: Dorota Lubiewska 
  • Nauczyciel Visual Arts – Dorota Wnuczyńska 
  • Rodzic – arch. Izabela Gierada – Lipka
  • Rodzic – Jolanta Gałecka 
  • Katarzyna Fridrich ASP Gdańsk- Wayfinding
  • wsparcie Barbara Mindak – Cambridge

 

Zespół Uczniowski:  

  • Liderki -Paula Wołkowska i Lena Bryll
  • Maja Miska
  • Katarzyna Wojdyga
  • Kinga Kulpa
  • Ania Michalak 
  • Martyna Zawadzka 
  • Hanna Gronek
  • Weronika Bąk 
  • Alicja Urbańczyk 
  • Daria Styn
  • Julia IHM Jasinska
  • Ania Wojnowska
  • Ania Bernadt
  • Radosław Majer
  • Tulia Grossi
  • Maja Pawlik
  • Nadia Grey
Sponsorzy:
  • JIT Team – murale
  • 3LO w Gdyni
  • Rada Rodziców
  • 3LAB – nagroda z popularyzatora Nauki – zakup książek
  • Grupa Medialna 3LAB – nagroda z konkursu Explory
  • Ania Michalak  + ekipa wolontariacka – kiermasz ciastek ( Bozenka, dowiedz się proszę jaki nauczyciel to organizował)
  • Indywidualni rodzice
  • Erasmus + – Olga Wrońska

Contact

Pracownia innowacji III LO

Operujemy w przestrzeni, w której nowych rozwiązań jeszcze nie ma, a stare są nieaktualne.

idee, zespoły, procesy i rozwiązania.

Contact