Geneza Projektu
- Od siedmiu lat w III LO w Gdyni oraz Gimnazjum nr 1 w Lęborku, realizowany był projekt ART + Studio, podczas którego uczniowie wraz z nauczycielami projektowali i wykonywali szkolne wnętrza (w Gimnazjum nr 1 motywem przewodnim był rower)
- W Gdyńskiej Trójce motywem inspirujacym były – sztuka i muzea w Polsce oraz na świecie, a sam projekt nazwano ” Kierunek Zwiedzania”
- Zauważyliśmy, że w wyniku prac projektowych uczniowie nabywają unikatowe kompetencje, uczą się pracy zespołowej oraz podstaw projektowania przestrzeni, a ulepszone miejsca zaskakiwały estetyką, oryginalnością, kształtując tym samym poczucie estetyki pośród społeczności szkolnej.
- Co ciekawe, nawet po latach nie ulegają one zniszczeniu; inni uczniowie bardziej szanują wnętrza, które wykonali ich koledzy i koleżanki. To właśnie w tych miejscach z przyjemnością spędzają oni czas, a one same są tłem do wielu filmów, zdjęć i prezentacji o szkole.
W pracy dyplomowej „Art Ups!” autorstwa E. Chudeckiej, Z. Jaszczuk, A. Nowakowskiej, A. Czyż oraz A. Rzepy, analizującej między innymi potrzebę przebywania w kreatywnej przestrzeni w szkole, autorki przeprowadziły badania w placówkach edukacyjnych – w tym w III LO w Gdyni. Wynika z nich potrzeba przebywania we wspólnych , estetycznych i poszerzających horyzonty miejscach w szkołach.
Sami uczniowie, wypowiadając się o ciekawych i inspirujących przestrzeniach wskazują na gdyńskie restauracje.
Dlaczego nie mogą to być gdyńskie szkoły?
Dlaczego muzea świata, a nie nasze gdyńskie ?
Odpowiadając sobie na to pytanie, dzięki pomocy Pana Bartosza Przybyciela z Wydziału Edukacji Miasta Gdyni, do współpracy zaprosiliśmy Muzeum Miasta Gdyni oraz dzięki otwartości i przychylności Dyrekcji – Pani Karin Moder, wspólnie stworzyliśmy projekt dwumodułowy składający się z etapu warsztatów kreatywnych oraz etapu realizacyjnego.
Naszym celem, oprócz ciekawie zaprojektowanej oraz zmienionej przestrzeni jest stworzenie kompletu materiałów, na bazie których zainteresowane szkoły mogłyby wprowadzić metamorfozy na swoich korytarzach.
Cele i rezultaty projektu
- Cele projektu:
- synergia pomiędzy ośrodkami kultury i edukacji w Miasta Gdynia
- wspólne wypracowanie założeń, modelu oraz strategii projektu
- przekrojowe zaangażowanie społeczności szkolnej w tworzenie oraz realizację projektu
- możliwość sprawcza młodzieży na tworzenie przestrzeni wokół siebie
- realny wpływ na interesy szkoły
- kształtowanie poczucia estetyki
- rozwijanie kreatywności uczestników projektu
- rozwijanie świadomości na temat otaczającej przestrzeni i środowiska
- kształtowanie umiejętności sprawnej pracy w grupie
- analiza pod kątem estetycznym przestrzeni miejskiej i otaczającej nas architektury
- nauka planowania przestrzennego, próby wyjścia „poza schematy”
- wskazanie, iż na wystrój wnętrz wpływają trendy kulturowe
- poznanie dziedzictwa kulturowego zawierającego różnorodne formy użytkowe i rozwiązania przestrzeni wspólnej
- dostarczenie uczniom wzorów nowoczesnej edukacji, dobrego wzornictwa
- poznanie warsztatu pracy projektanta
- zwrócenie uwagi na pracę rzemieślników
- nakłanianie do szukania autorskich rozwiązań i pomysłów, a nie tylko inspirowanie się materiałem znalezionym w internecie
- trenowanie wyobraźni
- poznanie przykładów dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych i pomieszczeń użytkowych rozwój praktycznych umiejętności
2. Rezultaty projektu:
- praca wykonana przez rówieśników jest odbierana pozytywnie i podlega większej dbałości o jej zachowanie
- wzmożenie zainteresowania uczestników projektu dziedzictwem, sztuką oraz kulturą regionu, kraju i świata
- wydanie publikacji dotyczącej metodyki metamorfozy wnętrz szkolnych
- dzielenie się dobrą praktyką
- zaangażowanie w projekt oraz współpraca na poziomie partnerskim pomiędzy uczniami, pracownikami Muzeum Miasta Gdyni, nauczycielami, kierownikiem administracyjnym szkoły, rodzicami
- przygotowanie koncepcji metamorfozy holu szkolnego
- układanie harmonogramu prac zespołów
- poszukiwanie najciekawszych i dostępnych finansowo rozwiązań
- przygotowanie kosztorysów remontu
- wdrożenie i realizacja metamorfozy
- współpraca z grafikiem, firmami reklamowymi
- korzystanie z pomocy rzemieślników
Przebieg projektu
- Moduł warsztatowy
Warsztaty bazowe:
- Warsztaty przekrojowe z architektury (wpływ i rola przestrzeni/architektury w życiu człowieka)
- Warsztaty z aranżacji i projektowanie wnętrz (aranżacja przestrzeni; jak zaprezentować projekt/koncepcję tak aby ją sprzedać – kolaże, wizualizacje, prezentacje; jak pogodzić wizję projektanta z wymaganiami i oczekiwaniami zleceniodawcy/osoby zainteresowanej; jak tworzyć projekt spójny z otoczeniem; jak wybierać i łączyć sztukę z wnętrzem; rola i dobór kolorów w przestrzeni)
- Warsztaty z wizualnej komunikacji w zespole
2. Warsztaty uzupełniające
- Projektowanie mebli
- Design w przestrzeni publicznej i lettering
- Warsztaty z rozumienia i psychologii przestrzeni
- Zrównoważony design – równowaga między designem a naturą
W trakcie trwania projektu na bieżąco są prowadzone prace nad publikacją
Team
- Dyrekcja Muzeum Miasta Gdyni – współautor pomysłu – Karin Moder
- kierownik Ośrodka Edukacji Muzeum Miasta Gdyni – Tomasz Sosnowski
- koordynatorka projektu z ramienia MMG, specjalistka ds. edukacji – Patrycja Wójcik
- współkoordynatorka projektu z ramienia MMG, specjalistka ds. edukacji – Olga Lewandowska
Gdyńska Trójka:
- Dyrektor – Małgorzata Szymańska – Pancewicz
- Koordynator oraz współautor pomysłu: Anna Rzepa
- Współpraca z Samorządem Uczniowskim – Małgorzata Olszowa
- Finanse i logistyka: Marta Mąkosa
- Publikacja i promocja: Bożena Chmielińska
- Kierownik Administracyjny: Dorota Lubiewska
- Nauczyciel Visual Arts – Dorota Wnuczyńska
- Rodzic – arch. Izabela Gierada – Lipka
- Rodzic – Jolanta Gałecka
- Katarzyna Fridrich ASP Gdańsk- Wayfinding
- wsparcie Barbara Mindak – Cambridge
Zespół Uczniowski:
- Liderki -Paula Wołkowska i Lena Bryll
- Maja Miska
- Katarzyna Wojdyga
- Kinga Kulpa
- Ania Michalak
- Martyna Zawadzka
- Hanna Gronek
- Weronika Bąk
- Alicja Urbańczyk
- Daria Styn
- Julia IHM Jasinska
- Ania Wojnowska
- Ania Bernadt
- Radosław Majer
- Tulia Grossi
- Maja Pawlik
- Nadia Grey
- JIT Team – murale
- 3LO w Gdyni
- Rada Rodziców
- 3LAB – nagroda z popularyzatora Nauki – zakup książek
- Grupa Medialna 3LAB – nagroda z konkursu Explory
- Ania Michalak + ekipa wolontariacka – kiermasz ciastek ( Bozenka, dowiedz się proszę jaki nauczyciel to organizował)
- Indywidualni rodzice
- Erasmus + – Olga Wrońska