Project description
Author: Szymon Zajączkowski
Question: In what way can the autonomic and electronic system of managing and sorting medication help polar explorers?
Subject: "Inteligent Medkit"
Autonomic and electronic system of sorting and managing medicine in Polish polar stations.
Goal:
Medical help in harsh polar conditions are a high priority requirement. In result a system will be created: one that will help polar explorers manage medication and help with use of the Medkit.
In this system there will also be a characteristic of the medicine card: so an information on; the number of available medicine, expiry date, alergens in the medication and the side effects.
The process results from the evolution of medicine and the ability of storing and processing information.
Analysis of the problem:
- Talks happened, the people included in them are:
- Jarosław Zajączkowski - works in Svalbard for a long time, polar explorer and captain of the XXXVIII IGF PAN polar expedition. Several conversations were made. Mr Jarosław was the first person I consulted regarding the project. The idea of a smart Medkit pleased him and he thought it was a useful and easy to execute system for polar explorers. According to him it would reduce the workload of the person responsible for the dispensary and would make ordering new medicine easier. However, in his opinion the system had to be easy to use, reliable and it would have to work with prescription medication only as common-use drugs don't require control. If someone, with every use of the Medkit, had to confrim the use with the database he would be discouraged from further use. In light of the conversation a new idea came in. If the system of the Medkit would be effcient and reliable, it could be used as the main system for the polar base and could be used for package and material management in the Horsund polar base.
- Krzysztof Makowski – prezes Naviga Krzysztof Makowski sp. z o.o. firmy zajmującej się zaopatrzeniem polskich stacji polarnych, sam wieloletni polarnik. Przeprowadzono rozmowy telefoniczne oraz spotkano się osobiście z Panem Krzysztofem w firmie Naviga. Uzyskano stosowną dokumentację. Pan Krzysztof uważa, że idea inteligentnej apteczki na stacji polarnej zasługuje na uwagę. W jego opinii takie rozwiązanie nie tylko ułatwiłoby pracę na stacji polarnej, ale też jego jako osoby organizującej i wysyłającej zaopatrzenie.
- Jakub Zdroik – pracownik naukowo-techniczny UG, testował swojego drona w stacji polarnej Horsund. Pan Jakub po przybyciu do Horsundu miał duże problemy z odnalezieniem swojej paczki przez brak nowoczesnego systemu ewidencji na stacji polarnej. Z rozmów z nim zrodził się pomysł na system elektronicznej ewidencji na stacji polarnej. Co potwierdziłoby wcześniejsze założenie wdrożenia takiego systemu po pilotażowym projekcie apteczki. Pan Jakub zwrócił szczególną uwagę na to by system był łatwiejszy i szybszy w obsłudze niż obecnie używany, ponieważ tylko wtedy polarnicy będą mieć motywację by korzystać z niego zgodnie z ideą. Jako informatyk uważa, że system może być dosyć prosty do zaprogramowania z powodu stosunkowo małej ilość danych, które będzie musiał on przechowywać i przetwarzać.
- Dagmara Bożek – Andryszczak – polarniczka z Antarktydy. Z Panią Dagmarą rozmawiałem o pomyśle ewidencjonowania elektronicznego na stacjach polarnych. Pani Dagmara wyrażała się tym pomyśle z wielkim entuzjazmem i uważała, że bardzo by się przydał taki system. Ona i reszta członków wyprawy próbowała stworzyć podobny system na jednym z zimowań. Idea upadła z powodu trudności w obsłudze całego systemu i czasu potrzebnego na wprowadzenie danych do systemu. Rozmowa ta przekonała mnie o potrzebie stworzenia pilotażowego systemu jak najłatwiejszego w obsłudze by mógł działać.
- Dr Adam Nawrot – pracownik instytutu geofizyki PAN, uczestnik kilku wypraw polarnych. Według pana Adama idea inteligentnej apteczki ma szansę odnieść sukces oraz ułatwić korzystanie ze stacji polarnej. Z jego pomocą udało nam się też skontaktować z Nicholas Cox szefa brytyjskiej stacji polarnej w Nyalesundzie. Kontakt nawiązałem w związku z informacją znalezioną w Internecie, sugerujacą, że Brytyjczycy mogą mieć system ewidencji elektronicznej w swoich bazach.
- Dokonano analizy prowadzenia punktu medycznego na stacji Hornsund
- Dokonano analizy informacji zamieszczonych w Internecie: Podobne rozwiązania istnieją na całym świecie, ale są głównie wykorzystywane w dużych szpitalach i centrach medycznych. Bardzo rzadko wykorzystuje się podobne systemy w małej skali i w dostępnych na dzisiaj materiałach nie spotkałem się z wykorzystywaniem podobnych rozwiązań na stacjach polarnych. By potwierdzić tą informację skontaktowałem się z Nicholas Cox szefem brytyjskiej stacji polarnej w Nyalesundzie i poprosiłem go o informacje dotyczące działania systemów ewidencji na brytyjskich stacjach polarnych. Według tych informacji system ten jest bardzo podobny do tego używanego na polskich stacjach czyli nie jest w pełni skomputeryzowany i polega głównie na corocznym remanencie.
- Przeanalizowano Rozporządzenie Ministra Zdrowia nr 1904 z dnia 03.11.2003 w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu zapewnienia wyższego poziomu leczenia na jednostkach pływających
- Przeanalizowano propozycje lek. Iwo Sługockiego ( specjalisty neurologa, medycyny morskiej, organizacji ochrony zdrowia) przekazane firmie „Naviga” oraz IGF PAN dotyczących m.in. algorytmów postępowania medycznego oraz informacji o wskazaniu posiadania dokumentów poświadczających dane medyczne.
- Dokonano analizy kart charakterystyki leków.
- Przeanalizowano Flask Tutorial – mikro farameworku aplikacji www napisanej w języku Phyton.
- Przeanalizowano Flaskr – program do tworzenia aplikacji blogujacej
- Dokonano analizy dokumentacji zaopatrzenia w leki z firmy „ Naviga”
- Próbnie tworzono interakcję pomiędzy lekami w arkuszu EXEL
Podsumowując:
Obecnie na stacjach polarnych jedynym systemem ewidencji leków jest ręcznie tworzona lista i remanent na początku zimowania.
- Taki system nie pozwala na ciągłą kontrolę nad lekami dostępnymi w ambulatorium.
- W trakcie misji polarnej trudno jest szybko znaleźć informacje na temat terminu ważności poszczególnych leków czy ich zużycia. Problem przeterminowanych leków występuje każdego roku ponieważ trzeba je utylizować i zastąpić nowymi.
- Generuje to nie tylko dodatkowe koszty, ale może też stanowić pewne zagrożenie. Najczęściej przeterminowaniu ulegają leki, które są rzadko lub prawie w ogóle nie używane na stacji. Skomputeryzowany system ewidencji pomógłby w poradzeniu sobie z tym problemem, ponieważ umożliwiłby szybką identyfikację leków tego rodzaju. Wprowadzenie nowego systemu ewidencji mogłoby też ułatwić samo ewidencjonowanie leków i zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia błędu ludzkiego związanego z ręcznym tworzeniem list leków. Dzięki szybko dostępnym informacjom zawartym w systemie osoba wydająca i otrzymująca leki dostanie kompleksowa informację na temat specyfiku. Z wiedzy jaka posiadamy na dzień dzisiejszy jest to autorskie i innowacyjne rozwiązanie, nie wykorzystywane w stacjach polarnych.
- Hipotezy (założone wyniki):
-
- Ułatwienie procedury ewidencji: Skomputeryzowany system ewidencji leków poprzez ułatwienie procedury ewidencjonowania przyspieszy i ułatwi pracę osoby odpowiedzialnej za ambulatoriom.
- Ograniczenie kosztów: Ograniczenie kosztów zakupów nowych leków.
- Ułatwienie gospodarki obrotu lekami: nie tylko polarnikom, ale też osobom współpracującym z nimi w kraju np. lekarzowi, z którym konsultuje się sanitariuszowi i kierownikowi stacji przed wydaniem leku na receptę.
- Systematyczna kontrola zużycia leków na stacji polarnej oraz daty ich ważności.
- Identyfikacji nie uzasadnionego użycia leków.
- Szybki dostęp do karty charakterystyki leku
- Wsparcie pracy ratownika medycznego lud osoby odpowiedzialnej za punkt medyczny na stacjach polarnych
- Pomoc dla działu odpowiedzialnego za logistykę, przy składaniu nowych zamówień
- Pilotażowe wprowadzenie elektronicznego systemu obrotu lekami, pozwoli nakreślić celowość wprowadzenia całkowitej ewidencji elektronicznej na stacjach polarnych
Propozycja rozwiązania problemu:
-
- Baza Danych
- Proces IT
- Inteligentna apteczka
Team
Project members:
- Szymon Zajączkowski – III LO w Gdynii – Lider Projektu
- Anna Rzepa – III LO w Gdynia – Koordynacja Projektu
Contributors and sponsors
Contributors:
- dr Agaty Goździk – IGF PAN
- Dagmara Bożek – IGF PAN
- Adam Nawrot – IGF PAN
- Krzysztof Makowski – Naviga
- Jakub Zdroik – University of Gdansk
- Jarosław Zajączkowski
Awards
- Miło nam poinformować, że Szymon Zajączkowski otrzymał tytuł finalisty w międzynarodowym konkursie Eduartic i możliwość wzięcia udziału w wyprawie do polskiej stacji polarnej w Horsund – 2018r.