Project description
Nic dziwnego, że nasza kreatywność jest na obraz i podobieństwo miejsca, w którym spędzamy minimum 8 godzin dziennie. Wejdźmy na moją lekcję: język obcy nowożytny, sala 27 – listopadowo ponura pomimo agresywnego światła jarzeniówki. Podstawa programowa przewiduje akurat dyskusję na tematy równie aktualne co inspirujące. Uczniowie mają wyrażać swoje opinie, spontanicznie dzielić doświadczeniami (za Współczesną dydaktyką języków obcych). Staram się więc pobudzić młodzież, która nieodmiennie kojarzy mi się jednak z rybkami w akwarium: pukam w szybkę, czasem podpłyną, głosu jednak nie zabiorą. Zresztą o godzinie 16 przypominają raczej formy przetrwalnikowe wzorowane na jamochłonach – byle do dzwonka. A nie, jakaś pilna dusza recytuje sztampową formułkę (i z czystym sumieniem zapada w letarg). Sala jest ciasna i duszna. Też marzę o domu.
[Ta sama sala, 10 roboczogodzin później].
Minimalistyczny wystrój (koszt 50 zł: taśma izolacyjna, rozsadniki do pelargonii, zabłąkany panel akustyczny, rama z IKEA), lampki z abażurami (wyciągnięte ze szkolnych katakumb, służyły na jakiejś studniówce), filuterne kubki, las w słoiku (z lekcji plastyki). W tle francuska muzyka. Pachnie kawą. I ta sofa z poduchami (dar rodzica).
Niewielka sala z opresyjnej staje się przytulna, intymna – skłania do autentycznej rozmowy. Dzięki kanapie, ograniczona przestrzeń okazuje się dynamiczna i modułowa. Gdy część uczniów pisze, ci którzy już skończyli rozprawiają na kanapie (w języku obcym i docelowym), inni czytają francuską prasę, nagle pada uwaga na temat artykułu, zaczyna się dyskusja. Chłopak na fotelu odbiega poziomem dlatego indywidualnie pracuje pod kątem olimpiady.
Co się zdarzyło? Grupa uczniów i nauczycieli z III LO w Gdyni, pod egidą prof. Anny Rzepy, realizuje z radością projekt Kierunek zwiedzania. Inspirowani muzeami świata, reinterpretujemy przestrzeń szkolną. Przełamujemy konwencję, dekonstruujemy ppoż, eksplorujemy potencjał zakamarków w przepełnionym budynku.
I tak oto łącznik w podziemiu, ślepą kiszkę szkoły, przekształciliśmy w arcypopularny przyczółek trójkowej społeczności (zdatny do nauki, do odpoczynku). W aranżacji główną rolę grają porosty i poczet królów, czyli clou programów nauczania a zarazem synonim szkolnej monotonii. Parafrazując Ferdydurke Gombrowicza, jak zachwyca, jak nie zachwyca! Wystarczyło jednak nakleić zapożyczony od Banksy’ego symbol nożyczek, aby zaintrygować, a może skłonić do refleksji, czy faktycznie porosty i królowie to elementy rozłączne? A może nie oddzielajmy biologii i historii… Ich synergia otwiera bowiem zupełnie nowe, zachwycające możliwości, zaprasza do wyjścia poza schemat ku interdyscyplinarnym połączeniom. Innymi słowy, kreatywność wnętrza pobudza do myślenia i przekłada się na innowacyjne pomysły na lekcji i poza.
Sala 27 cytuje MOMA, łącznik mrugnął do Muzeum w Krakowie, w najbliższych planach mamy Art Garden nawiązujący do prac Tarasiewicza i instalacji Koonsa w Wersalu. Projekt Kierunek Zwiedzania dowodzi, że szkoła będzie mniej nudna a nauka żmudna, jeśli spojrzymy na przestrzeń w sposób:
- świeży
- odważny
- otwarty
- energiczny
Gwoli konkluzji zacytuję Gosię, uczennicę gdyńskiej Trójki:
“Miło przyjść na lekcje, nawet o 16 po całym dniu w szkole, frekwencja wzrosła od zeszłego roku, myślę ze ludzie przychodzą dla przyjemności, no i nie spią, czują że coś robią, że to ma sens.”
~ Gosia, uczennica gdyńskiej Trójki
Zespół - I. edycja
- Anna Rzepa – III LO w Gdynia – Koordynatorka
Project members:
- Kalina Darga
- Agnieszka Bąk
- Matylda Turska
- Julia Specht
- Agata Reise
- Adrianna Radłowska
- Maja Gregorczyk
- Magda Klimko
- Paulina Lopowska
- Emilia Monkiewicz
- Maja Olszewska
- Lena Stawska
- Maja Sarmiento
- Olga Wrońska
- Anna Duszak
- Bożena Chmielińska
- Dorota Wnuczyńska
- Dorota Lubiewska
- Pracownicy III LO im. Marynarki Wojennej
Zespół - II. edycja
Project members:
- Michał Sikora
- Barbara Mindak
- Agnieszka Girucka
- Kinga Kulpa
- Paula Wołkowska
Contributors and sponsors
- Jacek Ochociński – Wygodne meble
Sponsors:
- III LO w Gdyni
- Rada Rodziców III LO w Gdyni
- Erasmus+