Projekt uczennic znalazł się wśród ponad trzydziestu zwycięzców XIV edycji konkursu „Projektanci edukacji” organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era. To wielkie wyróżnienie, bo o granty walczyło aż 645 projektów ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z całego kraju.
Inicjatywa zespołu w składzie : Hania Kuźmitowicz , Małgorzata Rutkowska , Zuzanna Jończyk i Zuzanna Rudziks, pod opieką Anny Rzepy, zasługuje na szczególną uwagę. Projekt obejmuje stworzenie serii interaktywnych wykładów na temat sztucznej inteligencji (AI) przeznaczonych dla sektora edukacji. Zespół opracowuje raport, będący podsumowaniem prezentacji oraz study guidem, co pozwoli uczestnikom zdobyć skondensowaną wiedzę oraz przewodnik dotyczący korzystania z dostępnych w Internecie modeli sztucznej inteligencji.
Według słów samych uczennic, projekt ten narodził się z przekonania o ogromnym problemie braku wiedzy na temat rozwijającej się w zatrważającym tempie sztucznej inteligencji. Jego wpływ na edukację jest nieunikniony, a umiejętność korzystania z tej technologii staje się coraz bardziej niezbędna. Zespół podkreśla, że obecnie coraz więcej uczniów korzysta z technologii opartej na sztucznej inteligencji, co dodatkowo stwarza potrzebę utworzenia regulacji dotyczących jej stosowania w szkołach. Projekt ma zatem także na celu rozwinięcie umiejętności cyfrowych oraz uświadomienie roli i zagrożeń związanych z AI w edukacji. Poprzez skierowanie swoich działań głównie w stronę nauczycieli i uczniów autorki zamierzają przyczynić się do efektywnego wprowadzenia sztucznej inteligencji do procesu edukacyjnego, z naciskiem na aspekty etyczne i odpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych technologii.
Autorka artykułu: Julia Kobylska