14 January 2020 Anna Rzepa

PROJEKT OKIEM PANI OD FRANCUSKIEGO :)

Wnętrze wpływa na komfort i jakość pracyChociaż jest to truizmpolska szkoła upiera się przy pruskim drylu ławek na tle szpitalnych odbojnic. Czasem jakiś nauczyciel umai ścianę plakatem lub uczniowską pracą (sprzed lat).  

Nic dziwnegoże nasza kreatywność jest na obraz i podobieństwo miejsca, w którym spędzamy minimum 8 godzin dziennieWejdźmy na moją lekcjęjęzyk obcy nowożytny, sala 27, listopadowo ponura pomimo agresywnego światła jarzeniówkiPodstawa programowa przewiduje akurat dyskusję na tematy równie aktualne co inspirująceUczniowie mają wyrażać swoje opinie, spontanicznie dzielić doświadczeniami (za “Współczesna dydaktyka języków obcych”). Staram się więc pobudzić młodzieżktóra nieodmiennie kojarzy mi się jednak z rybkami w akwariumpukam w szybkęczasem podpłyną, głosu jednak nie zabiorąZresztą o godzinie 16 przypominają raczej formy przetrwalnikowe  wzorowane na jamochłonach – byle do dzwonka.  A nie, jakaś pilna dusza recytuje sztampową formułkę (i z czystym sumieniem zapada w letarg). Sala jest ciasna i duszna.  Też marzę o domu. 

[Ta sama sala, 10 roboczogodzin później] 

Minimalistyczny wystrój (koszt 50 taśma izolacyjnarozsadniki do pelargoniizabłąkany panel akustyczny, rama z IKEA), lampki z  abażurami (wyciągnięte ze szkolnych katakumbsłużyły na jakiejś studniówce), filuterne kubki, las w słoiku (z lekcji plastyki). W tle francuska muzykaPachnie kawą. I ta sofa z poduchami (dar rodzica).  

Niewielka sala z opresyjnej staje się przytulnaintymna – skłania do autentycznej rozmowyDzięki kanapieograniczona przestrzeń okazuje się dynamiczna i modułowaGdy część uczniów pisze, ci którzy już skończyli rozprawiają na kanapie (w języku obcym i docelowym), inni czyta francuską prasęnagle pada uwaga na temat artykułuzaczyna się dyskusja. Chłopak na fotelu odbiega poziomiem dlatego indywidualnie pracuje pod kątem olimpiady 

Co się zdarzyłoGrupa uczniów i nauczycieli z III LO w Gdynipod egidą prof. Anny Rzepyrealizuje z radością projekt pt. “Kierunek zwiedzania”. Inspirowani muzeami światareinterpretujemy przestrzeń szkolnąPrzełamujemy konwencjędekonstruujemy Ppożeksplorujemy potencjał zakamarków w przepełnionym budynku.  

tak oto łącznik w podziemuślepą kiszkę szkołyprzekształciliśmy w arcypopularny przyczułek trójkowej społeczności (zdatny do nauki, do odpoczynku).  W aranżacji główną rolę grają  porosty i poczet królówczyli clou programów nauczania W zarazem synonim szkolnej monotonniiParafrazując Ferdydurke Gombrowicza, „jak zachwycajak nie zachwyca!”. Wystarczyło jednak nakleić zapożyczony od Banksy’ego symbol nożyczek, aby zaintrygować W może skłonić do refleksjiczy faktycznie porosty i królowie to elementy rozłączne? A może nie oddzielajmy biologii i historii… ich synergia otwiera bowiem zupełnie nowezachwycające możliwościzaprasza do wyjścia poza schemat ku interdyscyplinarnym połączeniomInnymi słowykreatywność wnętrza pobudza do myślenia i przekłada się na innowacyjne pomysły na lekcji i poza. 

Sala 27 cytuje MOMA, łącznik mrugnął do Muzeum w Krakowie, w najbliższych planach mamy Art Garden nawiązujący do prac Tarasiewicza i instalacji Koonsa w Wersalu. Projekt “Kierunek Zwiedzania” dowodziże szkoła będzie mniej nudna W nauka żmudnajeśli spojrzymy na przestrzeń w sposób  

  • świeży 
  • odważny, 
  • otwarty 
  • energiczny  

Gwoli konkluzji zacytuję Gosie, uczennicę gdyńskiej Trójki 

“ Miło przyjść na lekcjenawet o 16 po całym dniu w szkolefrekwencja wzrosła od zeszłego roku,  myślę ze ludzie przychodzą dla przyjemności, no i nie spiączują że coś robiąże to ma sens”.  

 Olga Wrońska

Contact

Innovation Lab of High School no. 3

We are working in areas where there aren't any new solutions yet and old ones are out-of-date.

ideas, teams, processes and solutions.

Contact