Uczennice naszej szkoły i działaczki 3LABu wpadły na genialny pomysł poszerzenia wiedzy o AI wśród uczniów, nauczycieli a nawet dyrektorów szkół.
Dzisiaj Jutro Pojutrze
Opis pomysłu
Celem jest stworzenie serii interaktywnych wykładów o sztucznej inteligencji (AI) dla sektora edukacji (skupiamy się na nauczycielach, dyrektorach oraz uczniach szkół ponadpodstawowych). Planujemy również napisać raport, który będzie podsumowaniem prezentacji i study guidem, dzięki czemu nasi odbiorcy po zakończeniu spotkania, otrzymają skondensowaną wiedzę, notatki oraz przewodnik, jak korzystać z modeli sztucznej inteligencji dostępnych w internecie. Widzimy ogromny problem braku wiedzy na temat sztucznej inteligencji, która rozwija się w zatrważającym tempie. Nie zatrzymamy rozwoju AI i jej wpływu na edukację. Uważamy, że umiejętność korzystania z niej jest konieczna. Coraz więcej uczniów używa tej technologii. Sądzimy, że powinny powstać regulacje dotyczące korzystania AI w szkole. Dlatego też stworzymy kodeks etyki AI w edukacji, skoncentrowany na etycznym korzystaniu z technologii w szkołach. Chcemy osiągnąć zrozumienie, akceptację i efektywne wykorzystanie AI, szczególnie docierając do nauczycieli i uczniów. Naszym celem jest rozwijanie umiejętności cyfrowych oraz uświadamianie o roli i zagrożeń AI w edukacji.
Plan działania
Zamierzamy współpracować z ekspertami (takimi jak prof. Andrzej Dragan, prof. Włodzisław Duch, prof. Aleksandra Przegalińska, prof. Jacek Rumiński, prof. Zdzisław Brodecki). Uzyskać rzetelną wiedzę (m.in. analizując podcasty, tutoriale, wywiady z ekspertami, szkolenia, wykłady, wpisy w internecie w czasie rzeczywistym) i na jej podstawie stworzyć prezentację/wykład/szkolenie, które będziemy przedstawiać na spotkaniach m.in. z nauczycielami. Dodatkowo chcemy napisać raport, rozwijający informacje zawarte w prezentacji. Mamy również w planach, opracowanie uniwersalnego szkolnego kodeksu korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji (AI) przez uczniów w szkołach. Wszystkie nasze produkty (know-how szkolenia, raport oraz uczniowski kodeks etyki AI) będą stworzone tak, aby były implementowane w innych placówkach.
Miejsce i czas realizacji
- Pozyskanie wiedzy od ekspertów (m.in prof. Andrzej Dragan, prof. Włodzisław Duch, prof. Aleksandra Przegalińska, prof. Jacek Rumiński, prof. Zdzisław Brodecki). – czas rzeczywisty
- Analiza podcastów, tutoriali, wywiadów z ekspertami, szkoleń, wykładów i nowinek o AI. – czas rzeczywisty
- Sprawdzanie wiarygodności źródeł, testowanie narzędzi AI dostępnych w internecie. – czas rzeczywisty
- Wybór informacji, narzędzi, które chcemy przedstawić. – listopad 2023
- Opracowanie szkolenia i raportu. – grudzień 2023
- Kontakt z wydziałami oświaty (miasta Gdynia i Słupsk w celu przeszkolenia dyrektorów szkół). – grudzień 2023
- Szkolenie rady pedagogicznej w III LO Gdynia. – według harmonogramu rad pedagogicznych
- Szkolenia zespołów klasowych. – grudzień 2023/styczeń 2024
- Stworzenie kodeksu etycznego korzystania z AI przez uczniów. – grudzień/styczeń 2024
- Promowanie projektu na skale ogólnopolską. – styczeń/luty 2024
- Przeprowadzanie szkoleń w różnych szkołach, placówkach oświatowych, centrach edukacji w całej Polsce. – styczeń/czerwiec 2024
Korzyści dla uczniów
Kompetencje twarde – uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat sztucznej inteligencji. Tego jak działa, jak z niej korzystać, jakie niesie za sobą zagrożenia i korzyści, jak wpływa i wpłynie na świat.
Kompetencje miękkie – umiejętności zarządzania czasem, pracy zespołowej, zbierania i weryfikowania informacji/źródeł, pisania w stylu formalnym oraz prezentacji przed publicznością.
Pracę podzieliłyśmy na dwie podgrupy.
Szczególny plan podziału pracy:
- Pozyskanie wiedzy od ekspertów. – wszyscy
- Analiza podcastów, tutoriali, wywiadów z ekspertami, szkoleń, wykładów i nowinek o AI. – wszyscy
- Sprawdzanie wiarygodności źródeł, testowanie narzędzi AI dostępnym w internecie. – wszyscy
- Wybór informacji, narzędzi które chcemy przedstawić. – grupa 1
- Opracowanie szkolenia – 1
- Opracowanie raportu. – wszyscy
- Szkolenie rady pedagogicznej w III LO Gdynia – 1
- Szkolenia zespołów klasowych. – 1
- Stworzenie kodeksu etycznego korzystania z AI przez uczniów. – grupa 2
- Przeprowadzanie szkoleń w różnych szkołach, placówkach oświatowych, centrach edukacji w całej Polsce. – 1
Wykorzystanie grantu
- Opłacenie kosztów związku z uczestnictwem w wykładach specjalistów poruszających tematy sztucznej inteligencji, co pozwoli nam poszerzyć wiedzę w tym zakresie.
- Wykupienie płatnych narzędzi AI w celu lepszego przeanalizowania ich i ogólnego podniesienia poziomu tworzonej przez nas pracy. —> np.: ChatGPT-4, Canva Pro, Midjourney.
- Opłacenie kosztów związanych z zaproszeniem specjalistów na nasze wykłady, w roli jednego z prezenterów. Zdecydowanie zwiększy to wartość i poziom naszego projektu.
- Opłacenie kosztów związanych z wypożyczeniem dodatków wizualizujących potencjał i poziom sztucznej inteligencji w dzisiejszych czasach, takich jak np. Foka Paro – terapeutyczny robot, Spot – robotyczny pies.
- Opłacenie kosztów transportu i zakwaterowania w celu przeprowadzania szkolenia na terenie całej Polski.
- Opłacenie promowania na social media.
Elementy unikatowe
Nie ma na rynku podobnego w pełni darmowego szkolenia, które w tak szczegółowy, holistyczny i jednocześnie przejrzysty sposób przybliża tematykę sztucznej inteligencji (AI). Projekt przełamuje schematy edukacji w szkołach. Uczniowie (pokolenie cyfrowe) wcielają się w rolę ekspertów i przekazują zdobytą wiedzę nauczycielom (pokoleniu analogowemu).
Gratulujemy dziewczynom i życzymy im oraz ich projektowi jeszcze więcej sukcesów.