Mr Stanisław - School in Space
The popular science project "Mr Stanisław - School in Space" was implemented in the Junior High School no. 1 in Lębork for three years, starting from September 2013. Why Mr Stanisław? Because the name LEM had already been taken for the first Polish satellite launched into orbit. Students, who in 2013 attended the first grade of junior high, and scientists from the Space Research Center took part in the project. It was supported with technology from Microsoft. The project's main aim was the development of a satellite and launching it into space to analyse the issue of removing trash from the orbit, in collaboration with the scientists from the Space Research Center. In the course of the project, various activities aimed at preparing students for meetings with scientists and participation in the development of the satellite have taken place. The most significant of the conducted activities include:
· obserwowanie planet i gwiazd za pomocą teleskopów
· udział w telekonferencji NASA dotyczącej misji Cassini
· wizyta w instytucie sejsmologicznym Instytutu Geofizyki i Polskiej Akademii Nauk
· zwiedzanie przenośnego planetarium znajdującego się w Książu
· udział w konkursie NASA
· dwukrotne uczestniczenie w zajęciach w planetarium · założenie bloga projektu www.panstanislaw.edu.pl
· obserwacja startu polskiego satelity LEM
· uczestniczenie w transmisji online z pracownikami naukowymi CBK w Borówcu, transmisja organizowana była za pomocą platformy Eduscience
· oglądanie online ISS ( Międzynarodowej Stacji Kosmicznej )
· wysłanie życzeń urodzinowych z okazji 15 urodzin ISS
· dwukrotne uczestniczenie w zajęciach warsztatowych z projektowania i programowania robotów
· Pan Stanisław – kosmiczny happening szkolny ( miejsce happeningu-szatnia szkolna )
· spotkanie w CBK dotyczące budowy satelity
· spotkanie online z sympatykiem projektu, który miał możliwość bezpośredniego kontaktu z Neilem Armstrongiem – pierwszym człowiekiem na księżycu
· otrzymanie z NASA profesjonalnych materiałów dotyczących kosmosu, ekspozycja ich dla społeczności szkolnej
· przygotowanie aplikacji związanych z eksperymentami będącymi celem misji
· przygotowanie reflektorów, testowanie, naklejanie na ścianki
· prace konstrukcyjne w zespołach; naukowcy – uczniowie na terenie Centrum Badań Kosmicznych
· analiza materiału z teleskopu robiącego zdjęcia Ziemi
· uczestnictwo w Międzynarodowym Dniu Astronautyki
· obserwacja gwiazd i planet przez teleskopy, zajęcia i wykłady dotyczące kosmosu
· uczestnictwo w zajęciach z optyki falowej zorganizowanych przez wykładowców Uniwersytetu Gdańskiego
· Glob at night – polowanie na gwiazdy
· przeprowadzenie zajęć rozszerzających wiedzę w temacie projektu
· lot symulatorem myśliwca F-16
· wycieczka do Centrum Badań Kosmicznych w Borówcu – wizyta w obserwatorium składającym się z laboratorium czasu i częstotliwości, laboratorium Global Navigation Satellite Systems (GNSS) oraz stacji laserowej
· wykonanie modelu satelity
· sprawdzanie retroreflektorów i wyrzutnika ogona
· wyjazd do centrum Badań Kosmicznych w Warszawie
· wykonywanie prób mikrobiologicznych z użyciem niesporczaków
· próba balonowa
· budowa modelu satelity
· stały kontakt z naukowcami uczestniczącymi w projekcie i szereg zajęć warsztatowych
· wizyty w ośrodkach naukowych
· współpraca z firmą komputerową Microsoft
· prowadzenie na bieżąco i uatrakcyjnianie strony internetowej projektu
Cel główny projektu: znalezienie rozwiązania problemu utylizacji śmieci w kosmosie oraz wypromowanie polskiej edukacji na świecie. Poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów gimnazjum do stopnia umożliwiającego budowę satelity, oraz wysłanie go na orbitę. Satelita spełniać będzie pionierską rolę w próbach systemu deorbitacji. Nastąpi próba dokonania spowolnienia satelity przy pomocy nieskomplikowanego urządzenia jakim jest ogon. „ Pan Stanisław” to pionierski projekt w dziedzinie „sprzątania śmieci”, testujący metodę usuwania śmieci z orbity.
Specific objectives:
– poszerzenie wiedzy i kompetencji kluczowych uczniów z zakresu teorii optyki falowej, astronomii, popularno – naukowej wiedzy o kosmosie
– wdrażanie przy pomocy Microsoft aplikacji niezbędnych do obsługi informatycznej projektu
– rozwijanie uczniowskich pasji w zakresie eksperymentowania: podczas budowy prototypu satelity, prób balonowych wyniesienia satelity oraz prób ze spolaryzowanymi pryzmatami i folią polaryzacyjną
– umożliwienie uczniom, za pomocą narzędzi Microsoft, bezpośredniego kontaktu z kadrą naukową CBK w formie spotkań indywidualnych oraz telekonferencji
– uczestniczenie w wyjazdach dydaktyczno – warsztatowo – badawczych w celu konstruowania satelity oraz zapoznania się ze specyfiką pracy lasera
– poszerzenie wiedzy uczniów o niesporczakach (modelowe mikroorganizmy stosowane do badań astrobiologicznych) oraz przeprowadzenie z ich użyciem eksperymentu balonowego
– analiza problemu dotyczącego odpadów kosmicznych